Saturday, 20 December 2014

TIPS SHOPPING ONLINE

Assalamualaikum..

Beli barang secara online? ohh..okay, memang menjadi trend masa kini dimana ramai orang yang suka membeli barang secara online kan? tak terkecuali juga dengan saya. korang pun suka kan beli barang secara online? semestinya !

kalau saya sejak dari semester 1 sampai sekarang suka membeli barang secara online.
kenapa suka shopping online? iyalah..bagi saya shopping online ini dapat menjimatkan masa, jimatkan kos,tak perlu berpusu-pusu dan beratur nak bayar ke kaunter pembayaran, boleh tawar menawar dan sebagainya.

Masa dulu-dulu memang tak percaya sangat dengan urusniaga secara online ini sebab takut kena tipu dan sebagainya. Tapi bila dah lama-lama dalam urusniaga online ini, kepercayaan untuk membeli barang itu makin tinggi.

Alhamdulillah, setakat ini saya tidak pernah lagi kena tipu atau sebagainya. Okay, dekat sini suka untuk saya kongsikan cara-cara shopping online untuk rujukan bersama supaya kita tidak merasa ragu-ragu untuk membeli secara online.


1. STATUS PENJUAL
  • Sila pastikan kita semak terlebih dahulu status penjual sama ada masih lagi aktif ataupun tidak lagi. kita juga perlu pastikan penjual memaparkan maklumat mereka seperti nama penjual, no telefon untuk dihubungi ataupun alamat tempat mereka berniaga. Jika ada SSM borang pendaftaran perniagaan, maka kita yakin boleh berurusan dengan mereka. Sebelum membeli, cuba hubungi penjual melalui sms paling cepat, emel dan platform lain lagi.
2. ULASAN, KOMEN DAN MAKLUM BALAS

  • Seterusnya, sila baca komen-komen, maklum balas ataupun ulasan yang diberikan oleh pelanggan kepada penjual sebelum ini. Samada ianya ulasan yang memuaskan atau tidak. Bab ulasan ni kita boleh tengok facebook atau website jualan mengenai komen-komen pembeli terdahulu. Jika ada, boleh lawati mana-mana forum perbincangan.
3. TRACKING NOMBOR ID
  • Setelah urusan membeli selesai, kita perlu pastikan penjual memberi nombor Tracking ID (no tracking kurier cth : EF 174529349 MY) untuk rujukan kita. Ianya memudahkan untuk kita untuk mengesan barangan yang kita beli tersebut. Biasanya, selepas kita membeli, wajib minta trekking number pos untuk memudahkan kita untuk menyemak status barangan kita berada dimana sebelum sampai ke destinasi. Dengan adanya trekking number, mudah untuk rujukan di kemudian hari jika berlaku barang tak sampai. Sekarang moden, trekking number boleh semak online sahaja.
4. BUKTI / BUKTI PEMBAYARAN
  • Akhir sekali sila simpan resit ataupun bukti pembayaran anda (Slip bank in / transfer) untuk kegunaan jika kita ingin menebus kembali barangan yang kita beli jika terdapat kerosakan ataupun kesilapan.
okay, sekian. Harap beberapa tips dan panduan shopping online ini dapat memberi sedikit sebanyak dapat membantu kita untuk membeli belah secara online tanpa ragu-ragu :)

No comments:

Post a Comment